Tiktok dansjes als reclame de nieuwste marketingtrend?

Socialemediatrends in verband gebracht met marketingtrends


Ben jij actief of TikTok of Instagram? Dan ben je vast wel op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen. Bijna elke dag popt er weer een nieuw dansje of een nieuwe trend op als je TikTok opent. Worden deze trends ook gebruikt in reclames en wat  voor invloed heeft dit op marketing?



De laatste paar jaar is er online veel veranderd. Er zijn nieuwe socialmediaplatformen ontstaan en daarmee ook een heleboel nieuwe trends. Een van deze nieuwe trends is het gebruik van Artificial Intelligence (AI). Met AI worden veel realistische filmpjes gemaakt over allerlei onderwerpen. Verder is het nu heel populair om filmpjes zo kort mogelijk te maken, zodat de kijker makkelijker zijn/haar aandacht erbij kan houden.



Marketing 2.0

Er is ook heel veel veranderd op het gebied van marketingtrends. Er wordt bijvoorbeeld veel meer gebruikgemaakt van verschillende social media, maar ook van AI en korte video’s. Daarnaast is er een grote toename van het aantal gepersonaliseerde reclames. Denk bijvoorbeeld aan reclames van producten die je net ergens anders hebt bekeken, of prijzen die zich aanpassen aan de hand van jouw koopgedrag. 

 

Wat je ook steeds meer ziet bij marketing is “Owned media”. Owned media is reclame die het bedrijf zelf op eigen platforms plaatst, bijvoorbeeld een eigen Facebook-pagina of website. Dit zorgt ervoor dat een organisatie of bedrijf makkelijker online gevonden kan worden en bespaart veel geld.



Social media de toekomst van reclame

Socialmediatrends worden steeds populairder. In 2019 was 63 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder actief op een of meerdere sociale netwerken, zoals Facebook, Twitter, Instagram of Snapchat, wat nu alleen nog maar meer is.

(Wie gebruikt het vaakst sociale media? - Nederland in cijfers 2020 | CBS)



Door deze populariteit besluiten marketeers steeds vaker om via social media reclame te maken. Dit doen ze door influencers te vragen om hun product te promoten, of door zelf filmpjes die de huidige trends volgen, te plaatsen op bijvoorbeeld TikTok of Instagram. Op die manier maken ze ook veel gebruik van korte video’s en Artificial Intelligence. 

 

Socialmediatrends zijn dus heel belangrijk voor de huidige marketing. Door mee te gaan met trends zoals TikTok-dansjes, AI en korte video's, kunnen marketeers op een relevante en effectieve manier hun doelgroep bereiken. Door de social media in de gaten te houden, blijven reclames relevant. Wie weet wordt het door jou bedachte TikTok-dansje wel de volgende marketinghit!