Wat is communicatie?
Communicatie is een proces waarbij informatie wordt overgedragen. Bij communicatie gaat het om de zender, boodschap, middel en ontvanger. De zender is de bron van informatie, dit kan een persoon of bedrijf zijn waar de boodschap vandaan komt. De boodschap is de inhoud van de informatie. Het middel is het kanaal van de zender naar de ontvanger. Dit kan een e-mail, een fysieke brief of een reclame zijn. De ontvanger is de bestemming voor de informatie, dit is een persoon of bedrijf die een boodschap ontvangt. (De communicatieprofessional, Piet Hein Coebergh)
Communicatie gaat over het beïnvloeden van mensen hun kennis, houding en gedrag. Door het beïnvloeden van de kennis gaan mensen begrijpen dat een bepaald product bestaat en wat de bijbehorende boodschap is. Door de houding te beïnvloeden proberen professionals dat mensen een gunstig beeld van een bepaald onderwerp hebben. Het gedrag van mensen wordt beïnvloed zodat mensen een bepaald product gaan kopen. (De communicatieprofessional, Piet Hein Coebergh)
Communicatie kan je in drieën opdelen: Marketingcommunicatie, publiekscommunicatie en interne communicatie. (De communicatieprofessional, Piet Hein Coebergh) We gaan hier dieper op in onder het kopje communicatievormen.

Waarom 'doen' bedrijven aan communicatie?
Bedrijven doen aan communicatie om verschillende redenen, die allemaal voor succes en groei zorgen. Communicatie zorgt ervoor dat belangrijke informatie goed wordt gedeeld binnen en buiten de organisatie. Door middel van communicatie kunnen bedrijven hun imago en reputatie managen. Goede interne communicatie verhoogt de betrokkenheid en tevredenheid van medewerkers. Effectieve marketingcommunicatie helpt bedrijven om hun producten en diensten te promoten, merkbekendheid te vergroten en de verkoop te stimuleren. In tijden van crisis is duidelijke en snelle communicatie heel belangrijk om de situatie te beheersen en de schade zo klein mogelijk te maken. Communicatie stimuleert de uitwisseling van ideeën en samenwerking tussen teams, wat innovatie stimuleert en de algemene productiviteit van de organisatie verbetert. Communicatie dus ontzettend belangrijk binnen bedrijven.